Een personeelsuitje plannen? Voorkom deze 6 misstappen

Wat leuk, het is weer tijd voor het jaarlijkse personeelsuitje. Misschien bent u wel een kei in het organiseren van zulke dagen, maar misschien hikt u er ook wel een beetje tegenaan. Nergens voor nodig. Zolang u rekening houdt met de onderstaande 6 valkuilen, moet het organiseren van een personeelsuitje helemaal niet zo’n probleem zijn.
 

Geen vooraf bepaald doel
Wat willen jullie met het personeelsuitje bereiken? Gaat het om teambuilding of hebben jullie iets te vieren als bedrijf of afdeling? Zorg dat de verwachtingen duidelijk gecommuniceerd worden. Niks zo vervelend als wanneer de verwachtingen van zo’n dag niet overeenkomen en zowel het personeel als de organisatie teleurgesteld terugkijken op het uitje. Of het nu gaat om teambuilding of gewoon een gezellig uitje betreft, er is vandaag de dag veel keus. Zo zorgt Urban Event Lab voor een onvergetelijke middag in de vorm van bijvoorbeeld een culinaire wandeling of een spannende city game.
 

Geen goede verdeling van het budget
Het budget is natuurlijk cruciaal voor zo’n dag, dat moge duidelijk zijn. Maar vergeet ook niet om het budget goed te verdelen. Is er bijvoorbeeld vervoer nodig? Reserveer dan hier een post voor. En hoe zit het met eten en drinken? U wilt natuurlijk niet dat men gaat klagen over honger en dorst. In de praktijk gaat het vaak mis doordat een veel te groot deel van het budget opgaat aan de activiteit en er te weinig rekening is gehouden met andere zaken.
 

Geen rekening gehouden met de samenstelling van de groep
Activiteiten die teveel gericht zijn op jongeren, terwijl er ook veel oudere werknemers deelnemen aan deze dag. Veel te veel mannelijke activiteiten terwijl de helft van het personeel ook uit vrouwen bestaat. Teveel sportieve activiteiten waaraan niet iedereen kan deelnemen. Het zijn zomaar drie veelvoorkomende fouten die gemaakt worden bij het plannen van een personeelsuitje. Pijl even van tevoren bij het personeel wat iedereen leuk vindt om te doen, zo krijgt u een beter beeld van de verwachtingen. Uiteraard zal het nooit mogelijk zijn om iedereen volledig tevreden te stellen, maar het is wel een stap in de goede richting.
 

Geen grens aan het aantal organisatoren
Samen is altijd leuker dan alleen, zeker als het gaat om het plannen van een event. Maar sla hierin niet door. Hulp hebben om taken te kunnen verdelen is prettig, maar als teveel mensen bij de organisatie betrokken zijn dan kan het ook al gauw fout gaan doordat er onenigheid ontstaat en mensen zaken allemaal op hun eigen manier willen regelen. Dus kies één of enkele mensen uit waar u goed mee samen kunt werken (afhankelijk van de grootte van het bedrijf/afdeling) en ga samen aan de slag.     
 

Geen planning
Een to do list met deadlines is onmisbaar bij het plannen van een personeelsuitje. Zo weet u zeker dat er niks vergeten wordt en dat alle zaken op tijd geregeld zij zodat de dag zo goed als vlekkeloos verloopt. Echter een planning wordt vaak vergeten, waardoor men er te laat achterkomt dat er nog dingen geregeld moeten worden en er wellicht onnodige stress bij de organisatie ontstaat.
 

Geen einddatum voor aan- en afmelden
Betreft het een vrijblijvend uitje, vergeet dan zeker niet om een deadline te communiceren voor het aan- en afmelden voor het personeelsfeest. Zo weet u op tijd op hoeveel mensen u kunt rekenen en voor hoeveel mensen u bijvoorbeeld vervoer, maar ook eten en drinken moet bestellen. Zo gaat er geen onnodig budget verloren.    


Relevante uitjes:
Uitgebreid zoeken
Sportief & Actie(f)
Workshops
Teambuilden
Spel & Ontspanning
Eten, Drinken & Feesten
Aantal personen
Zoeken
WegmetdeBaas.be